Hey Erna, jij begeleidt toch organisaties in het verbeteren van de bedrijfsvoering? Wil je met me meedenken? Ik zie namelijk dat mijn team de planning met hangen en wurgen haalt. Ze werken geregeld over; aan inzet ontbreekt het niet. Als manager spring ik zelf ook wel eens bij, maar dat kost mij teveel tijd. Het werk moeten ze met elkaar af kunnen krijgen, maar blijkbaar lukt het niet. Eén van de medewerkers heeft me verteld dat hij oververmoeid raakt en liever niet meer wil overwerken, maar de andere collega’s accepteren dat niet. Wat moet ik hier nu mee?

Heb je het al eens besproken met je team?

Ik heb ze gevraagd om deze week samen met mij om tafel te gaan zitten, maar ze hadden geen tijd.
En toch zullen ze tijd moeten maken. Als ze te lang onder zo’n hoge spanning werken, zal vandaag of morgen die medewerker uitvallen. Aan jou de taak om in te grijpen en met ze in overleg gaan. 

Maar wat zeg ik dan? Hoe pak ik dat aan?
Als manager ga je in gesprek met je team en geef je aan wat je ziet. Je vraagt hoe het met ze is. Ze hebben hulp nodig maar zien dat nog niet. Door in gesprek te gaan houd je ze een spiegel voor en maak je ze bewust van het maar blijven rennen. Uiteindelijk komt het probleem wel aan de oppervlakte. Misschien is er teveel werk, lopen de processen niet soepel, of is de onderlinge communicatie niet goed. 

Pas als je dat scherp hebt kun je samen kijken wat jullie gaan aanpakken en hoe. Door die verbeteringen wordt het werken met elkaar alleen maar plezieriger. Wel belangrijk om je team de ruimte te geven te werken aan die verbeteringen. En ervoor zorgen dat ze hier wel tijd in blijven investeren. Afzeggen van zulke overleggen is geen optie.  

Oké lijkt me best lastig om dit te doen. Ook als er daarna van alles moet gebeuren.
Zullen we samen eerst het gesprek gaan voorbereiden? Dan zien we wel verder.

Graag!

Een spiegel voor jou en je team – SOM (somonline.nl)